Citer:
Oprindeligt indsendt af Lars
Det er muligt at jeg har misforstået den filosofiske betydning af ordet lidt. Jeg havde indtil nu den opfattelse at det dækkede alt vedr. eksistens - incl. det naturlige.
Som jeg nu læser Wikipedia er det imidlertid en noget forældet betydning eftersom "naturfilosofi" (videnskab), der tidligere var en del af metafysikken, nu ikke længere regnes som metafysik.
Korrekt forstået?
http://en.wikipedia.org/wiki/Metaphysics
|
Begrebet metafysik kan, specielt i historisk perspektiv, være ret forvirrende.
Etymologisk kommer det af, at en senere udgave af Aristoteles bog om "første filosofi" blev kaldt "meta ta physica" (efter fysikken), simpelthen fordi redaktøren syntes den passede ind efter værket "ta physica" (fysikken). Hvorvidt det var tematiske, filosofiske eller bare pladsmæssige overvejelser redaktøren gik efter vides ikke.
Ellers er det blevet brugt på mange forskellige måder igennem tiden. Nogle gange har det simpelthen dækket al teoretisk filosofi (Descartes "meditatione de prima philosophia" (meditationer over den første filosofi) blev først oversat til "metafysiske meditationer", selvom den i lige så høj indeholder epistemologi). Andre gange har det været et skældsord for mere eller mindre enhver tese som ikke kan oversættes direkte til sanseerfaring.
Idag kan man finde filosoffer som ser ontologi (læren om det værende) som en underkategori af metafysik. Andre mener nærmere, at metafysik er et specialtilfælde af ontologi (en værensforståelse som sætter forstår væren som fysisk væren).
Ligeledes vil nogen stadig skelne skarpt mellem metafysik og videnskaben, og hævde at metafysik netop er forbeholdt filosoffer, mens andre afviser at der findes en sådan skarp grænse.
Kort sagt: Problemet ved at diskutere det her spørgsmål er, at vi ikke først har fået os fastlagt på hvilket begreb om metafysik vi appellerer til.
Citer:
Oprindeligt indsendt af Lars
Såfremt man hævder at dette "potentielle mulighedsrum af ikke-aktualiserede verdner" har faktisk eksistens så er det nok noget overnaturligt men som jeg forstår det er det noget der kunne have eksisteret men som rent faktisk ikke eksisterer.
Dermed ser jeg det heller ikke som noget overnaturligt - men nok som noget filosofisk metafysisk.
|
Tja, men så er der jo mange-verdens fortolkning af kvantemekanik, som lyder frygteligt meget som netop den påstand, at muligheder har faktisk eksistens.
Sidst jeg tjekkede var Torben fortaler for mange-verdens fortolkningen, så måske han vil forklare om der er en forskel.